Az ételek megfelelő kombinációja

Az aktuális napi ebéden kívül számomra némi fejtörést okoz annak eltalálása is, hogy két olyan ételt passzintsak egymáshoz, amely bírja is a másikat – bár komplett menüket nem szoktam alkotni, illetve ritkán, ha vendégek is várhatóak. A mi szokásainkhoz egy leves és egy főétel együtt már olyan mennyiség lenne, ami lakomának számít. Tény, hogy nem a mikrogasztro jegyében tálalok. Szóval már éppen arra vetemednék, hogy valami rendszert találjak az ételtársítás dzsungelében, amikor is egy másik alapelv jön velem szembe. Ez pedig az alkotóelemek különválasztása.

Az alábbi részlet erről a honlapról való, kár, hogy az ilyen oldalak sokszor már csak halott szellemekként lebegnek a virtuális térben.

Hogyan kezdődik a napjuk? Életerőtől duzzadva kiugranak az ágyból, készen arra, hogy megkezdjék napjukat? Vagy kimásznak az ágyból, lenyelnek némi kávét, és ezzel valahogy nekiindulnak a napnak? Úgy élik végig napjaikat, hogy az várakozásaiknak megfelelően alakul, vagy inkább azt gondolják: Úristen, valahogy csak kibírom péntekig. A nap végén még mindig úgy érzik, hogy maradt elég erejük? Vágynak-e arra, hogy némi időt töltsenek gyerekeikkel, házastársukkal, barátaikkal? Vagy mikor eljön az este, épp csak arra marad erejük, hogy valahogy lenyeljék a vacsorát és elnyúljanak a tv előtt, mielőtt a kimerültségtől elalszanak? E két magatartásforma közötti különbség egyetlen alapvető dologra vezethető vissza: ez pedig az energia.

Érezték már magukat álmosnak evés után? Ugyan, ki nem? Ez pedig azért van, mert minden energiánk a szervezetünkbe került táplálékra összpontosul. Az étel megemésztése több energiát igényel, mint a futás, úszás vagy biciklizés. Tulajdonképpen semmi nem emészt fel több energiát, mint az étel feldolgozása.

Ez az energia roppant fontos a szervezet méregtelenítése (a mérgező hulladékok eltávolítása) szempontjából. Ha képesek vagyunk rendszeresen eltávolítani a mérgező hulladékanyagokat a testünkből, akkor képesek vagyunk folyamatosan fogyni is, és a fölösleget soha nem szedjük vissza. Közreműködésünk nélkül testünk nem képes megszabadulni a mérgező hulladékoktól. Szervezetünknek úgy segíthetünk, ha folyamatosan energiával látjuk el. Csak így lehetünk egészségesek és erősek. Ezek szerint mindig megfelelő mennyiségű energia áll szervezetünk rendelkezésére, hogy méregtelenítésről gondoskodjon. Ha az emésztés veszi igénybe legtöbb energiánkat, nyilvánvaló, hogy innen kell felszabadítanunk azt az erőt, amely másféle működésünkhöz válik szükségessé.

Az ételek megfelelő kombinálása azon az elven alapul, hogy bizonyos táplálékokat könnyebben és hatékonyabban emésztünk meg, mint másokat. A táplálékok kombinálásának elve a következő: az emberi szervezet úgy működik, hogy egyszerre csak egyfajta koncentrált élelmet tud megemészteni, tehát nem szabad egynél többel terhelni alkalmanként. Ilyen egyszerű az egész. Koncentrált élelem bármi, ami nem gyümölcs és nem zöldség.

Vegyünk egy marhaszeletet, amit Önön ízlésüknek megfelelően elkészítenek, majd megesznek. Gyomrukban ennek a koncentrált fehérjetömegnek a lebontásához egy speciális emésztőnedvre, egy savra van szükség. A marhahús mellé főtt krumplit esznek. A keményítő lebontásához nem savra, hanem lúgra van szükség. Ha jártak valaha kémiaórán, akkor tudják, hogy mi történik a sav és a lúg egymásra hatásakor: semlegesítik egymást. A szervezet szó szerint örvénybe kerül, egyre több emésztőnedvet kell kiválasztania. Ez időbe és energiába kerül. Új emésztőnedvek választódnak ki a gyomorban és mi történik? Újra semlegesítődnek. Ezzel szervezetünk teljesítőképességének határára kerül: több energiára van szüksége ahhoz, hogy még több emésztőnedvet juttasson a gyomorba. Ezalatt hosszú idő telik el ( ami azt illeti, már az is órák kérdése, hogy szervezetünk megtermelje mindezen emésztőnedveket). Tehát újra emésztőnedvek kerülnek a gyomorba. Ekkor tapasztalhatunk gyomorégést. Végezetül a megemésztetlen étel a belek perisztaltikus működésével kikerül a gyomorból úgy, hogy pár órán át ott állt.

Az erjedés, bomlás és a visszamaradó sav miatt a gyomorban tulajdonképpen megromlott, rothadó, bűzlő ételmassza található. Az ételben lévő tápanyagok elvesznek. Az étel sok időt tölt a gyomorban, a szervezet pedig hihetetlen mennyiségű energiát használ el közben. Az ilyen étel kb. 8 órát tölt a gyomorban, utána pedig 20-40-et azzal, hogy áthalad a bélrendszeren.

Ha nem a megfelelő kombinációban fogyasztjuk táplálékunkat, akkor az erjedéssel alkohol keletkezik az emésztőrendszerben, és ez ugyanazokkal a következményekkel jár, mintha valóban alkoholt innánk, és éppúgy veszélyezteti a májat.

Ha nem helyes fehérjét keményítővel keverni, vajon lehet-e fehérjét egy másik fehérjével, keményítőt másfajta keményítővel keverni? Természetesen az az ideális, ha csak egy koncentrált táplálékot fogyasztunk étkezésenként, és ez eleve kizárja azt, hogy fehérjét fehérjével, keményítőt keményítővel keverjünk. Mindezen kombinációk egyike mégis elfogadható: a keményítő keményítővel. A fehérjék jellege annyira különböző, összetételük olyan bonyolult, hogy lehetetlen eleget tenni az emészthetőségi követelményeknek, ha egynél több fehérjéről van szó. Ettől aztán mind a két fehérje bomlani kezd a szervezetben. Ez nem azt jelenti, hogy nem lehet kétféle húst vagy kétféle diót enni egyszerre. Arról van szó, hogy két különféle fehérjét nem szabad egyidejűleg fogyasztani (húst, tojást, tejtermékeket, olajos magvakat).

A keményítőt nem olyan nehéz lebontani, mint a fehérjéket, így lehetséges egyszerre többfélét is enni. Ha például héjában sült krumplit ennének, hozzá pedig salátát kívánnak pirított kenyérszeletkékkel, az minden erjedés nélkül fog megemésztődni. Bár a rizs és bab együtt kicsit nehéz étel, a gyomor mégis elviseli. Nincs baj akkor sem, ha avokádós szendvicset kívánnak, mellé pedig kukoricapelyhet – ezzel a kombinációval is megbirkózik a gyomor.

A gyümölcsöket magukban, vagy más gyümölcsökkel együtt kell enni, üres gyomorra. Ennek az az oka, hogy amikor megettük a gyümölcsöt, az emésztőrendszerünk nagyon gyorsan dolgozik, és a szervezetünk különböző enzimeket használ a gyümölcsök megemésztéséhez. A bennük lévő egyszerű cukor megemésztéséhez időre van szükség. Ha a gyümölcsöket magukban esszük, a gyomrunk könnyebben fel tudja dolgozni a tápanyagokat, a rostokat és a bennük lévő egyszerű cukrokat. Az elfogyasztott gyümölcsök ezen a módon hasznosulnak a leghatékonyabban. Ha a gyümölcsöket más étkezésekhez közel, vagy pont egy nagyobb étkezés után esszük, más ételekkel együtt, túl sok ideig fog a gyomorban maradni a többi étellel, rothadásnak és erjedésnek indul a belekben. (x)

A különböző gyümölcsöknek különböző az emésztési ideje a gyomorban:

Dinnyék: 15 – 30 perc
Citrom, narancs, grapefruit, ananász, eper, szamóca, málna: 1 – 1.5 óra
Banán, szárított gyümölcsök: datolya, mazsola, füge: 4 óra
Alma, körte, szőlő, barack, cseresznye, szilva, kiwi, mangó: 1.5 – 2 óra (x)

Ez eddig nagyon helyes és szép, sőt, számomra még csak nem is betarthatatlan, nem vagyok egy húst hússal evő típus. Nagyon szeretem a salátákat is, bármikor jöhet, reggel, este, télen, nyáron, mindegy. Egy problémám mégis lenne vele: az üzletekben és a piacon kapható zöldségek és gyümölcsök megbízhatósága. Hiába árulják ugyanis a hiperekben a piros paradicsomokat, a hatalmas paprikákat, a padlizsánt, cukkinit, dió nagyságú bogyókkal rendelkező szőlőt, azokra valahogy még sincs gusztusom. Hiába szagolgatom őket, semmi. Napsugár nem érte őket, és ki tudja, hány órát utaztak kamionokon, míg Spanyolországból, Pakisztánból, Görögországból hazánkba fuvarozták őket tonnaszám.

Szabolcsi lány létemre bizalmatlanul és csak távolról figyelem az egyforma nagyságú, óriásira duzzasztott piros almákat is, bár még talán ez az egyetlen gyümölcs, amit meg tudok kívánni így télvíz idején, reménykedve, hátha őket még fáról szedték. Szóval hiába ennék én egyfolytában és bármikor zöldséget, gyümölcsöt, ha azzal ismét csak mindent magamba tömök, kivéve tápanyagot.

Továbbmegyek, mindezek mellett szeretnék még egy alapelvet megvalósítani: nevezetesen hogy a lakóhelyem 30 km-es vonzáskörzetéből szerezzem be az élelmiszereket.

Mondhatnánk, hogy – saját konyhakertem egyelőre nem lévén – a piacról szerezzem be az ételt. Ott tulajdonképpen megtalálható minden, a fehérjétől a keményítőig, a zöldségtől a gyümölcsig, gombáig, sajtig. De ez sem ennyire egyértelmű, mivel néhány (sok?) árus szintén ugyanazokat a “mű” dolgokat árulja, mint a hiperek, jellemzően aminek se íze, se bűze, természetesen hatalmas, és meglepő módon minden darabja egyforma. Ugyanez érvényes a húsra is, ha már fehérje.

A feladat nem kevés logisztikát igényel tehát. Először is az évszaknak megfelelő alapanyagokból, lakóhely 30 km-es körzetéből szeretném az ételeinket összeállítani, a fehérje-szénhidrát fajták különválasztásának megfelelően, mivel így tudom a lehető legtöbb tápanyagot bevinni, és reményeim szerint a legtöbb energiát előállítani, melynek következtében a 10 kilós gyermekemet magamra kötve másfél órás séta után is úgy érek haza, hogy indulnék még egy körre.

Nos, ehhez találtam egy kiváló naptárt, mely a szezonális zöldség, gyümölcs és fűszernövények betakarítási idejét és tárolhatóságát mutatja. Egy következő posztban majd ennek megfelelően próbálok ételpárokat, illetve recepteket keresni és közreadni, hátha más is kedvet kap hozzá.

Nem kívánok vega lenni, bár tény, hogy ha heti egyszer eszem húst, az nekem bőven elég. Egy cél motivál, mégpedig az, hogy úgy érzem, sokkal több energiára lenne szükségem. Oké, nem alszom éppen végig az éjszakákat, és nem is alhatok annyit, amennyire szükségem lenne, és egyáltalán nem csinálhatom azt, amihez néha kedvem is lenne, és sokszor időm sem nagyon van főzni, amikor meg van, akkor meg erőm nincs, de hát kb. erről szól egyelőre a gyermeknevelés… . Mindezek közül először az étkezésen szeretnék változtatni, tesztelni, milyen hatással is van rám. Jön az új év, jöhetnek az új fogadalmak!

Advertisements

Itt hozzászólhatsz:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s