Változzunk meg 21 nap alatt!

Nem kevés baromsággal van tele az internet az ‘alakítsunk ki új szokásokat 21 nap alatt’ módszerét illetően (is). Több életmódváltós sikerkönyvben utolérhető ez a pszichológiai matek, annak nem néztem utána, honnan ered pontosan, vagy hogyan is jött ki ez az érték. Természetesen senki nem próbálta még ki, ha el is kezdte, a már rég elhagyott blogokon nem érhetjük utol az eredményt, sikeres volt-e a három hét.

Egy honlapot találtam mégis, ahol használható információk vannak a módszert illetően. 7 opciót ajánl, ami a segítségünkre lehet ebben:

Először is hozz egy döntést. Döntsd el egyértelműen, hogy egy bizonyos módon akarsz viselkedni az idő 100%-ában, amikor erre a viselkedésre van szükség. Például ha elhatározod, hogy korán kelsz és minden reggel tornázol, akkor állítsd be az órádat egy bizonyos időpontra, és amikor az ébresztő megszólal, azonnal kelj fel, vedd fel a tornaruhádat és kezdd el a tornázást.

Másodszor, sose engedj meg kivételeket az új szokásmintádban a kezdeti időszakban. Ne keress kifogásokat és magyarázatokat. Ne engedd szabadjára magad. Ha eldöntötted, hogy minden reggel 6 órakor felkelsz, akkor gyakorolj önfegyelmet és kelj fel 6-kor, minden egyes reggel, amíg automatikussá nem válik.

Harmadszor, meséld el másoknak, hogy egy bizonyos viselkedést fogsz gyakorolni. Bámulatos, hogy mennyivel fegyelmezettebb és eltökéltebb leszel, ha tudod, hogy mások figyelik, hogy van-e elég akaraterőd, hogy betartsál egy fogadalmat.

Negyedszer, képzeld el magad, ahogyan egy bizonyos módon viselkedsz egy szituációban. Minél többször vizualizálod és képzeled el magad, hogy úgy viselkedsz, mint aki már rendelkezik ezzel a bizonyos szokással, annál hamarabb elfogadja ezt a viselkedést a tudatalattid és automatikussá válik.

Ötödször, alakíts ki egy megerősítést, amit újra és újra elismételsz magadnak. Az ismétlés drámaian megnöveli a sebességet, amivel kialakítod az új szokást. Például mondhatsz valami ilyesmit: “minden reggel 6-kor kelek és azonnal lendületbe jövök!”. Mielőtt elalszol, legyenek ezek az utolsó szavak, amiket még elismételsz. Többnyire percekkel azelőtt fogsz felébredni, hogy az ébresztő megszólalna, hamarosan pedig már nem is lesz szükséged az ébresztőórára.

Hatodszor, határozd el, hogy addig kitartasz az új viselkedés mellett, amíg annyira automatikussá és könnyűvé nem válik, hogy már azt érzed majd kényelmetlennek, amikor nem azt teszed, amit elhatároztál.

Hetedszer, és ez a legfontosabb, jutalmazd meg magad valamivel az új viselkedésmód alkalmazásáért. Minden alkalommal, amikor megjutalmazod magad, megerősíted ezt a viselkedést. Tudat alatt hamarosan összekötöd magadban a jutalom okozta örömöt és ezt a viselkedést. Így ha nem is tudatosan, de kialakul benned, hogy pozitív dolgokat várjál attól ha annak a szokásnak megfelelően viselkedsz, amit elhatároztál.

Még egy lényeges dolog Brian Tracy Maximális teljesítmény c. könyvéből:

…azért vagyunk itt, azért vagyunk ilyenek, mint most, mert ez felel meg a hiedelmeinknek, itt látjuk, ilyennek látjuk magunkat a hiedelmeinkben. Akár szegények vagyunk, akár gazdagok, boldogok vagy boldogtalanok, kövérek vagy soványak, sikeresek vagy sikertelenek, a hiedelmeink tesznek ilyenné. Ha megváltoztatjuk életünk valamelyik területére vonatkozó hiedelmeinket, azonnali változások következnek be ezen a területen. Megváltoznak a várakozásaink, a beállítottságunk, a magatartásunk, és az eredményeink is.

Nem tudom, van-e olyan erős bennem már az indíttatás, hogy képes legyek végigvinni a három hetet. Egyelőre még az sem világos, vajon miért akarom a változást. Egy mai intuíció szerint: Ma összegezhetjük, mi az igazán fontos és mi nem. Kinek akarunk bizonyítani és mit? Önmagunk lelke az igazán fontos, vagy valami más kényszeresség, lázadás, bizonyítás, téveszme hajt? A lelkünk és az emberi tudatunk EGY, vagy két szemben álló egység?

A kérdés eldöntése nem az egyedüli akadály abban, hogy simán mehessenek a dolgok. Bence is igényli a folyamatos jelenlétet. A tervek sokszor csak tervek maradnak, tehát sokkal nagyobb szervezettséget igényel minden az életemben, mert vele is foglalkoznom kell (‘mini me’). Hamarabb lemerülnek az elemek, így talán még több energia szükséges ahhoz, hogy tartsam magam az előre kitalált programhoz, és ne legyen egyszerűbb csak leülni a tévé elé és bambulni meredten előre.

Advertisements

Itt hozzászólhatsz:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s