Miért nem vagytok a Balatonon?!

Két kerek napra ismét elkapott a balatoni életérzés – amikor magasan a nyeregben ülve fújja szét a hajamat a szél, rántja le rólam a naptejszagot a huzat, ahogy elsuhanok a Balaton türkizkék színű vize mellett. Egy jó hétvégéhez mindig kell egy jó ötlet: legyen ez a Balaton.

Minden klisét ellőttünk, ami a legnagyobb tavunk vonzerejét jelentheti: volt lángos, palacsinta, hekk, sör és persze fröccs.

Látszólag a Balaton vonzereje hanyatlik. Próbálom kitalálni, miért. Szép a táj, klassz bringaút vezet körbe rajta, ahol akár görkorizni is lehet, babakocsit tologatni, futni, sétálni, nézelődni. A telkek alapvetően rendezettek, tiszták, egymást érik az üdülőfalvak, városok, autóval és komppal is eljuthatunk bármelyik pontjára. Több kilátópontról is körbepásztázhatjuk a teret, remek fotókat lehet abszolválni. Szerintem ez pipa. Nyilván minden földrajzi egységnek megvan a sajátossága, ha a horvát tengerpartra megyünk, ott sem tökéletes minden. Más a flóra, vonzerejét az adhatja, hogy szokatlan a szemnek az utcán érő citrom vagy narancs, vagy a harsányan virágzó kaktusz, de hát kérem, nagy cucc, nekünk is van fügénk, illatozó fenyőnk, levendulánk, kakukkfüvünk, no meg persze végeláthatatlan szőlősoraink.

Balaton

Jók a programok. Sőt, megkockáztatom, ebben verhetetlenek vagyunk, de legalábbis az élmezőnyben. Gasztronómiai, zenei, művészeti, kulturális, filmes, kézműves, sportos és egyéb rendezvények, már-már nehéz választani.

Megannyi szálláshely közül választhatunk. Ne ragadjunk le a luxus és wellness kategóriánál. Hallani olyan sztorikat, hogy komplett család tölt el úgy egy hetet a Balatonnál, hogy a kibérelt házból még csak ki sem teszi a lábát, mivel elveszve kering a kerti medence, grillsütő és francia ágy háromszögében. Azért ez már gáz… Rengeteg website foglalkozik szállásközvetítéssel, lehet keresgélni. Minden magánszálláson megismerkedhetünk új emberekkel, a tulajdonosokkal, vagy a szomszéd szobában lakókkal, mindenki egy külön történet. Legutóbb a Zöldházban szálltunk meg Gyenesdiáson, ahol vendégváróként kézműves sört kaptunk, reggelire pedig bio-/kézműves ételekkel ehettük magunkat degeszre.

Anyagiak. Ez a leggyakoribb érv, hogy miért nem a Balaton. “Ennyi pénzért már külföldön nyaralok.” A szállás, ha négy fővel számolok, lehet, nem olcsóbb. Az étellel kapcsolatban már nem vagyok annyira biztos. Sőt. Nem túl sokat matekolva is megoldható kevesebből. Az ország akármelyik pontját is veszem, a benzinnel mindenképpen spórolunk, ugyanis közelebb van.

Bringával azért jó itt, mert hihetetlen hamar elérhetjük a következő települést. Nincsenek nagy emelkedők, nem kell megszakadni. A menetszél kellemesen hűt nagy melegben is, hovatovább az indokolatlanul felpakolt kakaós és túrós palacsintahalom elpusztítása sem okoz lányos fájdalmat – hamar elégetjük ugyanis a fölös kalóriákat. Ráadásul elég gyakori lett a szerviz is, szerintem kb. minden második-harmadik településen remélhetünk segítséget, ha valami baj van. Mókás, hogy a part mentén mekkora az országútisok riszpektje. Sokan hiszik azt, hogy többszázezres biciklivel rohangálok, vagy hogy éppen a Tourra készülök, pedig nem. Jóleső mondjuk ez a tisztelet és azért igyekszem is rászolgálni, de azért nem szoktam egy nap alatt megkerülni a Földet.

Van még egy bónusz abban, ha bringával Balatonozunk: sokan építenek a bringásokra. Tuti bringabarát megállók vannak, ahol frissíthetünk, ehetünk-ihatunk, lődöröghetünk és héderezhetünk. Ilyen a Balatonöszöd környéki placc is, közvetlenül a bringaút mellett. Eltéveszthetetlen. De nemcsak bringások tekeregnek erre, hanem betyár csikósok is, még hozzá lóháton. Népies üdvözlések, fesztelen nótázás, anekdoták röpködnek ilyenkor.

Menjetek Balatonozni! Érdeklődjetek, ismerkedjetek, sportoljatok, koncertezzetek, nyár van!