Trekking az Annapurna alaptáborba – hősök napja

Kiindulópont: Machapuchre Base Camp (MBC, 3.700 m) / napi cél: Annapurna Base Camp (ABC, 4.130 m), Sinuwa (2.340 m) / táv: 15 km / tiszta menetidő: 12 óra

Hajnali ötkor vágunk neki a „csúcstámadásnak”. De ne használjunk nagy szavakat – teljes sötétségben, tüdőgyulladást vizionálva és egy inszomniás talajvesztettségével botorkálok ki szobánk ajtaján, biztos pontot keresve a lábamnak fejlámpám gyatra kis fényénél.

Mit szépítsük, fejben kicsit elfáradtam. Erőt az adott, hogy bizony-bizony van ettől sokkal lejjebb is, majd pedig elkezdtem örülni annak, hogy azt a mélypontot nem én élem. Egy túratársam ugyanis fájdalomtól lüktető foggal, megfázva, betegen csinálta végig ugyanazt, mint a többiek. Sokat lendített a helyzetemen az is, hogy mástól is kaptam bátorító szavakat, támogatást, amiért azóta is hálás vagyok.

A napfelkelte útközben ér minket. Ugyanaz a megunhatatlan performance, mint minden reggel, csak a szereplők változnak. Mi pedig a legjobb helyre váltottuk jegyünket. Csak állunk ott a hidegben és nézzük, hogy játszanak a hegyek a fénnyel – aranyban izzó hegycsúcsok, kristálytiszta ég végtelen kékje, cukormázként csillogó gleccser. Tökéletes kellékei annak az előadásnak, ami után nem volt kérdés: abban a pillanatban mi voltunk az Élet kiváltságosai.

Az Annapurna alaptábort elérve gyorsan kérünk egy forró teát a melegedőben és megejtjük a napi első reggelinket is. Rendkívül gusztusos és ízletes fogásokat szolgálnak fel, ha ott járunk, ne sajnáljuk rá az időt, hogy kényelmesen magunkba szívjuk energiájukat. Szükséges is a plusz kalória, mert hosszú napunk lesz. A táborhoz tartozik egy kisebb magaslat is, ahol imazászlók sátra alatt emlékhelyet emeltek a hegyen maradtaknak. Kiváló pont a panorámában való gyönyörködésre. Felsorakozik előttünk az Annapurna I (8.091 m), az Annapurna II (7.937 m), az Annapurna III (7.555 m), az Annapurna IV (7.525 m), az Annapurna South (7.219 m), a Gangapurna (7.455 m), a Hiunchuli (6.441 m) és az eltéveszthetetlen Macchapucchare (6.993 m), mely halfarokra emlékeztető csúcsáról a Fishtail becenevet kapta.

Némi pihenő után visszaindulunk előző alaptáborunkhoz. Ahogy a Macchapucchare mosolyogva adja meg magát a nagyobb erőnek és beengedi központi bolygónk melengető sugarait a völgybe, úgy enged fel a fagyos föld és az összes végtagom. Félóránként állok meg a hátizsákomba rakni egy ruhadarabot, illetve krémezni magam magas faktorú naptejjel. Jóleső ez a meleg, jótékonyan hat a hangulatomra, fáradtan bár, de vidáman ereszkedek le a táborig.

Az MBC teraszán vett napfürdő és az újabb adag reggeli után útnak indulunk. Jó iramban haladunk lefelé, hamar eltűnik a tábor a hátunk mögött. Deurali (3.230 m), Himalaya (2.920 m), Dovan (2.505 m), Bamboo (2.335 m) váltják egymást, mire elérjük Sinuwa (2.340 m) házait. A tempó semmit nem lassul az idő múlásával, a trekking valami exkluzív teljesítménytúrához kezd hasonlítani, ahol a különleges helyszín mellett az is hajtóerő, hogy az első néhány befutó forró fürdőben és svéd masszázsban részesül. A térdem egyre kevésbé tolerálja a 35-40 centis sziklalépcsőket. Ránk esteledik, megint a fejlámpámé lenne a főszerep, de mivel fénye meglehetősen kevés ahhoz, hogy az ösvényen tartson, így másodmagammal egy csapat helyi srác után iramodok, akiket valahogy sikerült utolérni. Gyors ritmusú zene szól egyikük telefonjáról, ami segít lépést tartani velük, míg elérjük végre szállásunkat.

2.220 méter szintkülönbség, 12 óra gyaloglás a napi mérleg. Fáradtan huppanok le fekhelyemre, ahonnan aznap már nem is bírok felállni. Kelletlen gondolatok lepik el tudatomat – miért is csinálom én mindezt? Választ nem remélek, hamar elnyom az álom.